Osteoporosis étrendje, Csontritkulásban szenvedő betegek étkezése


Legfrissebb cikkek

Ezeket egye csontritkulás ellen a dietetikus szerint Travelo osteoporosis étrendje Dietetikusunk azonban az alábbiakban minden olyan élelmiszert összegyűjtött, amit a tejen kívül ehetünk az életkorral és sok egyéb tényező folytán jelentkező csontritkulás megelőzése érdekében.

A csontritkulás világnapját óta október án tartjuk az Egészségügyi Világszervezet indítványára, hazánkban ban ünnepeltük először. A csontritkulás szinte népbetegségnek számít, ezért minden életkorban osteoporosis étrendje, hogy az életmódunk és az étrendünk is támogassa a csontjainkat, hiszen ezek adják a testünk stabilitását.

Nem csak idős korban kell foglalkozni a csontokkal!

Nem csak idős korban kell foglalkozni a csontokkal!

Fontos, hogy már gyerekkortól kezdve elegendő, a csontok építését, érését támogató tápanyag szerepeljen az étrendben. A lányok esetében éves korig, a fiúknál pedig éves korig tart a csontérés folyamata, persze ekkor sem ér véget, mivel a maximális, úgynevezett csúcs csonttömeg nagyjából huszonöt éves korunkra alakul ki.

osteoporosis étrendje

Fogyis turmixok a csontok építő folyamatai vannak túlsúlyban, majd ezt követően úgy éven át az épülés és a lebomlás egyensúlya jellemző, majd elkövetkezik az az időszak is, amikor már a lebontás dominál.

A csontritkulásnak éppen ezért sok egyéb tényező genetika, hormonális folyamatok mellett, az életkor az egyik legfontosabb meghatározója.

Ajánlott kalciumfogyasztás

Az idő múlása ellen persze nem sokat tehetünk, annál többet viszont a gyerekek, fiatalok és a saját étrendünk, életmódunk megfelelő kialakítása érdekében. Az egészséges csontozat és fogazat egyik alappillére az étrend megfelelő kalciumellátottsága.

Nincs hozzászólás A csontritkulás étrendje Csontritkulásról osteoporosis akkor beszélünk, ha a betegnek megcsappan a csontanyaga, emiatt a csontjai törékenyek lesznek, s fájdalmai vannak. Leggyakrabban a törzs csontjain észlelhetõ csigolyadeformálódás, hát- és derékfájássúlyos esetben azonban a végtagcsontok is papírvékonnyá válhatnak.

A csontok tekinthetők a legnagyobb kalciumraktárunknak. Azonban a kalcium megfelelő felszívódásához, beépüléséhez D-vitaminra és fehérjére is szükség van. A D-vitaminhoz napfénnyel vagy annak hiányában étrend-kiegészítővel juthatunk hozzá, a tej és a tejtermékek pedig a legjobb kalciumforrások, ráadásul a tejcukor laktóz is hozzájárul a kalcium, és mellette a magnézium, zsírcsökkentő diéta felszívódásához.

osteoporosis étrendje

További szempont, hogy az étrend kalcium- és foszfortartalma arányban legyen egymással, mivel ha túl sok a foszfor, az a kalcium ürítése irányába tolja el az élettani folyamatokat a vizelettel, széklettel is veszítünk kalciumot.

Már csak ezért sem javasolt kólát kólával inni.

osteoporosis étrendje

A dolog itt még nem ér véget, mivel osteoporosis étrendje, ritkábban hangoztatott tápanyagunk is részt vesz a kalcium felszívódásának, beépülésének elősegítésében, még pedig a C- B, K-vitamin, vagy éppen a cink és a magnézium.

Vagyis ez egy újabb érv a vegyes, változatos étrend mellett!

A kalcium hasznosulását segítő/gátló tényezők

Egy pohár tej — tiszta fej A napi fél liter tej vagy ennek megfelelő kalciumtartalmú mg tejtermék sajt, túró, joghurt, kefir, író fogyasztása az általános táplálkozási javaslatok egyik alapeleme.

Ugyanakkor mivel osteoporosis étrendje osteoporosis étrendje tehéntej fogyasztása manapság számos divatdiéta és táplálkozási irányzat paleo, vegán És bár kalciumot nemcsak a tej és tejtermékek tartalmaznak, a többi kalciumtartalmú nyersanyagunkból némileg nehezebb, bár nem kivitelezhetetlen a pótlása.

osteoporosis étrendje

A tejcukor-érzékenyeknek például nem kell aggódnia, a laktózmentes tej és tejtermékek kalciumtartalma nem kisebb, mint a normál tejé. A növényi italok kalcium tekintetében viszont csak akkor helyettesíthetik a tehéntejet, ha kalciummal lettek dúsítva.

Bejegyzés navigáció

Az olajos magvak nagyobb mennyisége azt a veszélyt rejti magában, hogy ha az étrend bizonyos irányokban egyoldalúvá válik, akkor könnyebben alakul ki allergia a túlzásba vitt táplálékkal szemben.

Emellett nem szabad megfeledkezni a magvak nem elhanyagolható mennyiségű bár kétségkívül értékes zsírtartalmáról sem, ami, ha nem figyelünk, a zsírpárnák növekedését is magával hozhatja, ha felesleges energiaként kerül a szervezetbe, mert kissé túltoltuk a ropogtatást.

Osteoporosis: Health and Nutrition Facts

Számos növényünk ugyan nagyobb mennyiségben tartalmaz kalciumot, de ugyanennyire jelentős forrása a növényi rostoknak, fitátnak, oxalátnak is, amely anyagok sajnos gátjai lehetnek annak, hogy ugyanannyi kalcium hasznosuljon belőlük, mint a tejből, tejtermékekből. Ilyenek például a spenót, sóska, és a hüvelyesek például a szója.

Hagymás sajtleves

A vízfogyasztással osteoporosis étrendje hozzájutunk valamennyi kalciumhoz, és nemcsak a csapvíz, de az ásványvizek révén is, amelyek között találunk jelentősebb kalciumtartalmú fajtákat is.

Végső esetben, ha többszörös táplálékallergia esetén, vagy krónikus betegség, lábadozás miatt beszűkült étrend esetén, szigorúan az orvosunkkal, dietetikusunkkal egyeztetve szedhetünk kalciumtartalmú étrend-kiegészítőt is. Fontos, hogy ezeket se vigyük túlzásba a túl sok — a osteoporosis étrendje napi mg feletti - kalciumból eredően ugyanúgy problémák származhatnak, mint az elégtelen fogyasztásbólés a megfelelő hasznosulás érdekében osteoporosis étrendje ne szedjünk be mg-nál több kalciumot!

  • Hozzávalók: 2,5 dl tej, 15 dkg darált mák, 10 dkg méz, 3 tojássárgája, 3 dl tejszín, 1 citrom vagy narancs reszelt héja, 1 kávéskanál őrölt fahéj, az öntethez 30 dkg tisztított gyümölcs, 1,5 dl gyümölcshöz illő bor, 30 dkg gyümölcshöz illő dzsem Elkészítés: A tejet felforraljuk és beleszórjuk a mákot.
  • Csontritkulás ellen tanácsok | BENU Gyógyszertárak
  • Ezeket egye csontritkulás ellen a dietetikus szerint
  • Főoldal » Diéta » Betegségek diétái » A csontritkulás diétás megelőzése A csontritkulás a felnőtt lakosság jelentős hányadát érinti, a nőket legalább háromszor olyan gyakran, illetve náluk általában súlyosabb lefolyású, mint a férfiaknál.
  • Fogyni szeretnék pár kilót
  • A csontritkulás és a helyes táplálkozás | Gyógyszer Nélkül
  • A csontritkulás egy gyakori és súlyos esetben gyakorlatilag visszafordíthatatlan betegség.
  • Cookie tájékoztató A csontritkulás és a helyes táplálkozás A csontritkulás, vagy más néven osteoporosis nem más, mint a csont tömegének és mésztartalmának csökkenése, amely a csontok fokozott törékenységével, illetve a csonttörések kockázatának fokozódásával jár együtt.

osteoporosis étrendje A cél mindig az, hogy elsőként élelmiszerekkel, ételekkel fogyasszuk el a szükséges tápanyagokat, így a külső pótláshoz tényleg csak szükség esetén nyúljunk! Összességében tehát törekedjünk a vegyes, változatos táplálkozásra, amelyben minden felsorolt összetevő megfelelő mértékben és arányban kap helyet. Idősebb korban, valamint meglévő csontritkulás esetén némileg emelhető az étrendünk kalciumtartalma, amellyek megelőzhetjük a csonttörést és a további állapotromlást.

osteoporosis étrendje

Ilyenkor jól jöhet, ha kicsit több túró, keménysajt, hal, olajos mag szerepel az étrendben. A pontos, egyénre szabott étrendet mindig egyeztessük a dietetikusunkkal! Töltsünk legalább napi percet a szabad levegőn a déli órákat kivéve a kellő mennyiségű D-vitamin érdekében!

osteoporosis étrendje

Ne dohányozzunk, és ne kövessünk drasztikus, egyoldalú diétákat sem! Cikkünk szerzője Schmidt Judit dietetikus.

A csontritkulás étrendje – Zuborit Kft.

Szóljon hozzá 0 hozzászólás Elsőként értesülne legfrissebb híreinkről és induló nyereményjátékainkról? Regisztráljon és iratkozzon fel hírlevelünkre!

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!