Sómentes diéta, A só és az emberiség


Mire figyelj?

sómentes diéta

A sószegény diéta alapjai A só és az emberiség Az emberiség történelmében a só megismerése nagy jelentőséggel bírt, befolyásolta a civilizáció fejlődését. A sós íz után a kezdetektől fogva sóvárgunk.

Már az ősember is megpróbálta sós ízzel élvezetesebbé tenni az ételeit, hamuval sózott, sós források vizét, márgából kivont sót használt. A só azonban ritka kincsnek számított nagyon sokáig, olyannyira, hogy gazdag embernek számított, aki ételeit sózhatta. Az ókorban és a középkorban fizetőeszközként is használták a sót, de számos történelmi eseményben is szerepe volt a sóból származó óriási haszonnak, vagy a magas sóadónak pl.

Olvassa el

A só a barátság és hűség jelképe is, ezt fejezi ki, amikor sóval és kenyérrel fogadják az idegent. Bizonyos mennyiségre belőle szüksége van a szervezetünknek, például az elektromos impulzusok átviteléhez és a sejtek tápanyagfelvételéhez.

A nátrium vízmegkötő képessége folytán a sejtek közötti folyadék mennyisége megnő.

sómentes diéta

A vértérfogat is megnő, ami magas vérnyomáshoz vezethet, de akár vizenyősséget, szédülést, hányást, fokozott izomingerlékenységet is okozhat az elfogyasztott ételek túlzott sótartalma.

A magas vérnyomás fokozza a szívkoszorúér-betegségek és az agyi katasztrófa stroke kockázatát. Ha a magas sóbevitel elégtelen magnézium- és kalciumellátással párosul, ez a hatás tovább fokozódik.

Sómentes étrend fogyásért: részletes menü 7 és 14 napig, vélemények és eredmények

Feltételezik, hogy a túlzott mértékű sófogyasztásnak a gyomorrák és a csontritkulás kialakulásában is szerepe van. A csecsemők, kisgyermekek szervezete kevésbé hatékonyan választja ki a nátriumot, ezért az ételek túlsózása veszélyes lehet számukra.

sómentes diéta

Az első életévben nincs is szükség az ételek sózására, később is csak mértékletes, enyhe ízesítésre való használata javasolt. Sós ropogtatni valót chips, ropi, sós magvak stb. Mennyi az annyi?

A sótartalmú étrend hatásmechanizmusa

A táplálkozási ajánlások maximum napi 5 g só nem nátrium! A veséink — ha egészségesek működnek — 24 óra alatt legfeljebb g sót képesek kiválasztani, egy átlagos magyar ember mégis grammal terheli őket naponta.

Az sómentes diéta nem csak ízesítésre, de tartósításra is használja a sót, így nem meglepő az a tény, hogy a túlzott sóbevitel kétharmada az élelmiszerekből származik. A só mennyisége a feldolgozás során jelentősen növekszik, pl.

Sóban gazdag A sok sót tartalmazó ételeket nem kell végleg száműzni az életünkből, de lehetőleg ritkán, kis mennyiségben szerepeljenek az étrendünkben. Magas sótartalmúak a konzervek, a savanyúságok, a füstölt és pácolt élelmiszerek, a húskészítmények, a sajtok és a juhtúró.

sómentes diéta

A különböző ízesítők is sok sót tartalmaznak pl. A sózott nassolnivalók és olajos magvak, chipsek, sós péksütemények, a gyorséttermi és készételek is magas nátriumtartalmúak. Nem közismert, hogy a kenyér konyhasótartalma is jelentős.

A konyhasószegény étrend napi 2 g konyhasót tartalmaz. Csakhogy a megszokott ételeink sózás nélküli elkészítését ízérzetünk nehezen viseli el, előbb-utóbb rabjai leszünk a korábbi szokásainknak. A sószegény ételek élvezeti értékének biztosítása A diétából hagyjuk ki a sóval készült vagy az erősebb sózást kívánó ételeket. A diéta gerincét a konyhasóban szegény főzelék- és salátafélék, valamint a gyümölcsök képezik.

Ha az asztalnál is nagyvonalúan sómentes diéta a sóval, egy ördögi kört indítunk be, ízérzetünk nemkívánatos sómentes diéta tolódik el és a már kellően sós ételt is íztelennek érezzük és megsózzuk.

Betegségek és a só A túl kevés és a túl sok konyhasó egyaránt károsítja a szervezetet. Mint annyi minden másban, itt is meg kell találni az arany középutat.

A terhességi toxémia diétája: sószegény étrend | health-journal.hu

Vannak azonban olyan betegségek, amelyek gyógyításában a nátriumszegénység a diéta fontos elemét képezi, de annak meghatározását bízzuk szakemberre. A valóban sószegény diéta és étrend összeállítása nem könnyű feladat, ráadásul a korlátozás mértéke mindig a betegséghez és a beteg állapotához alkalmazkodik, tehát egyénre szabott.

Vesebetegségek esetén a nátriumbevitelt csökkenteni kell, egyrészt a kialakult ödéma, másrészt az esetleges magas vérnyomás miatt. Sómentes diéta nemcsak konkrétan az asztali sózásra vonatkozik, hanem kerülni kell a magas sótartalmú alapélelmiszereket sómentes diéta.

A só kérdés: A sómentes diéta badarság - mondja egy elismert kutató

A boltokban kapható csökkentett nátriumtartalmú só használata vesebetegség esetén tilos, magas káliumtartalma miatt a diétában a káliumbevitelt is érinti a megszorítás. Magas vérnyomás dietoterápiájának is egyik fő eleme a nátriumszegénység, ami hozzájárulhat az értágítók, béta-receptor-blokkolók, ACE-gátlók kedvező hatásához.

  • A sómentes diéta 14 napra: részletes menü, tiltott és engedélyezett termékek, szabályok
  • Sómentes diéta: fogyj két kilót egy nap alatt! - Blikk
  • Ízesítsd 2 evőkanál olivaolajjal, cayenne borssal, sómentes diéta és ízlés szerinti fűszerek keverékével Uzsonna 2 dl zöld tea cukor nélkül 3 dl víz 6 db koktélparadicsom vagy 6 db bébirépa Vacsora 2 dl zöld tea cukor nélkül 3 dl víz Lazac spenóttal és édesburgonyával: 10 dkg lazacot kenj be két evőkanál olivaolajjal, ízesítsd fűszerekkel és citromlével, csavard alufóliába majd süsd meg sütőben.
  • Fogyi tea vélemények
  • Ellenjavallatok az étrendre A sótartalmú étrend hatásmechanizmusa Számos diabéteszes diéta van, különbözik az időtartamtól, a menürendszertől, a komplexitástól.
  • Fogyás 50 felett nő

A már kialakult érelmeszesedés, infarktus és a májzsugor étrendjére is a nátriumszegénység jellemező. Egyes vízhajtók többek között a nátrium kiürülését is fokozzák, de a nátriumbevitel meghatározása szakember feladata, a laborértékek alapján. Bizonyos esetekbenszükség lehet a só pótlására.

sómentes diéta

Tartós hányással, hasmenéssel járó állapotokban folyadékot, elektrolitokat vesztünk, így nátriumot is, de ilyenkor sem kell kiskanállal enni a sót. Fogyasszunk sós vízben főtt burgonyát, répát, rizst, sóval ízesített szűrt hús- vagy csontlevest, zöldség- és gyümölcsleveket, rágcsáljunk ropit, de a patikákban is kapható már olyan sómentes diéta, ami vízben feloldva segít az elvesztett folyadék- és elektrolitpótlásban. Fokozott izzadássalis veszítünk nátriumot, de csak tartós, nagy mennyiségű verejtékezés esetén kell külön sópótlásról gondoskodni, például sportolás, kohók melletti munka, tartós láz esetén.

A sómentes diéta teljes badarság

Jó tudni! Az asztalra ne tegyünk ki sótartót, sokszor ugyanis sómentes diéta nyúlunk utána. A sóban szegényebb táplálkozás, a sószegény diéta során a sótlanabb ízt leplezhetjük megfelelő fűszerezéssel és bizonyos konyhatechnológiai eljárásokkal is.

A tűzdelés, aromás párolás, pirítás mind kellemest ízt ad az ételnek és segít a sótlanabb íz elfedésében.

Kezdőlap » Életmód tanácsok » A vízről - tudományosan » A só kérdés: A sómentes diéta teljes badarság A só kérdés: A sómentes diéta teljes badarság Amikor a vízivás fontosságáról beszélünk, akkor nem szabad elmennünk egy másik tényező mellett sem: ez pedig a só. A víz a sóval kéz a kézben jár, így ha bármelyik fogyasztását elhagynánk, a következmény halálos lenne.

Fűszerek, aromás zöldségek használatával szintén ezt érhetjük el. A gomba, paradicsom, zeller, paprika, vöröshagyma, petrezselyemzöld, kakukkfű, metélőhagyma, majoránna, bazsalikom, babér, szerecsendió, citrom sómentes diéta.